Ny sommarkurs om antiken

Publicerad den 14 februari 2022
Erechtheion på Akropolis i Athen
Erechtheion på Akropolis i Athen. Foto av Henrik Gerding

I sommar ger institutionen en ny distanskurs på 7,5 poäng med titeln ”Antiken och idag: En fördjupning i de antika kulturerna och deras relevans idag.” Sista ansökningsdag är den 15 mars.

Följ med på en tidsresa till antiken. Du kommer att få bekanta dig med allt från Egyptens faraoner, till grekiska filosofer, soldater, slavar, matronor och romerska kejsare.

Vår resa tar sin början i Egypten för över 4500 år sedan och fortsätter sedan till Grekland där vi kommer att fördjupa oss i konst och arkitektur, uppkomsten av demokratin i Athen, religion, filosofi, teater, litteratur och vetenskap.

Därefter styr vi kosan mot Italien för att följa en liten landsortshålas väg mot världsherradöme. Vi kommer att belysa Rom och den romerska civilisationen i krig och fred, dess politik, religion och litteratur, från dess mytiska vagga för över 2700 år sedan till dess fall under trycket för folkvandringarna i tidig medeltid.

Ett tydligt fokus kommer att ligga på hur denna periods historia och kulturyttringar påverkar oss än idag. Kursen riktar sig främst till ämneslärare och lärarstudenter inom historia, arkitektur, filosofi, konst och kultur, klassisk grekiska – språk och kultur, latin – språk och kultur, människans språk, religionskunskap och svenska (litteraturhistoria), men är även öppen att söka för den som bara vill lära sig mer om den antika världen.

Kursen ges på distans den 20 juni till den 22 juli. Mer information finner du här: www.ark.lu.se/kurs/AKSB03