Miljonstöd för Uppåkra!

Publicerad den 24 oktober 2014

Riksbankens Jubileumsfond har beslutat att stödja institutionen och  Lunds Universitets Historiska Museum med 5 miljoner kronor från  fondens satsning på infrastruktur för projektet "Nyckeln till Uppåkra:  digitalisering av ett unikt arkeologiskt kulturarv". Projektet drivs  av Torbjörn Ahlström, Per Karsten och Mats Roslund och skall pågå  under tre år. Vi avser att i en databas kvalitetssäkra arkeologiskt  dokumentationsmaterial, samt med digital fototeknik dokumentera 28 000  metallföremål från undersökningarna från järnåldersbebyggelsen från ca  100 f. Kr till 1000 e. Kr i Uppåkra i Skåne. I projektet synkroniseras  flera års arkeologiska undersökningar till ett sammanhängande digitalt  system i Intrasis och GIS, vilket förbättrar möjligheterna till  kronologiska och rumsliga studier, samt översätter informationen till  ett förståeligt bildformat. Samtidigt fotograferas föremålen funna på  platsen, förs in i en museidatabas samt kopplas till undersökningarnas  kontexter med GIS, så att informationen blir tillgänglig via K-Samsök  och Europeana. Med denna dubbla arbetsinsats, som genererar en databas  för kontexter och ting i tid och rum, öppnas stora möjligheter till  nationella och internationella studier av järnålderns och medeltidens  samhällsbygge utifrån en plats med extrem bebyggelsekontinuitet.  Informationen blir tillgänglig för den internationella forskarvärlden.  Samtidigt synliggörs platsen för en intresserad allmänhet genom öppen  tillgång till bildmaterialet. Uppåkra blir en viktig källa till  kunskap för forskare med inriktning på pre-urbana samhällen, och hur  de etablerades och transformerades till städer, i sin ekologiska,  sociala och kulturella kontext. I det perspektivet kommer Uppåkra att  vara av globalt intresse.