Bengt Söderberg och Joen Leffler får stipendier ur Anders Althins stiftelse

Publicerad den 27 augusti 2012

Välkommen till stipendieutdelningen från Anders Althins stiftelse som äger rum fredagen den 7 september 2012 klockan 15.00 på Lunds universitets historiska museum i Lund.

FD Bengt Söderberg, Lund, får 60 000 kronor för fältarbete vid skeppssättningen Ales stenar vid Kåseberga. Syftet är att få ny kunskap om platsen i ett långtidsperspektiv genom att undersöka områden i anslutning till skeppssättningen. Undersökningen är i linje med intentionerna i det mångåriga forskningsprojekt, som professor Märta Strömberg påbörjade i slutet av 1980-talet. Fältarbetet kommer också att synliggöra arkeologiska undersökningar och fortsatt forskning och förmedling kring Sveriges mest besökta fornlämningsmiljö. Joen Leffler, Master i arkeologi, Lund, får 40 000 kronor för studier av stenåldersboplatser i Skåne. Syftet är att nå kunskap om hur människor rört sig mellan inland och kust under den gropkeramiska kulturen. Undersökningar av gropkeramiskt fyndmaterial från boplatser vid Ringsjöns inlopp kommer att jämföras med det gropkeramiska materialet från Jonstorpsboplatserna vid Skälderviken. Frågan är vilka samband som kan finnas mellan platserna och om människor i de olika miljöerna haft en likartad syn på exempelvis sina materiella tillgångar. Forskningsfältet är aktuellt med ett förnyat intresse på den yngre stenålderns landskapsutnyttjande och kulturella karakteristika.