Arkeologibruk & arkeologimissbruk - Bilder av det förflutna. Arkeologidagen den 25 augusti

Publicerad den 16 augusti 2013

Välkommen till Arkeologidagen 2013 och Institutionen för arkeologi och antikens historia vid Lunds universitet. Vi bjuder på en eftermiddag med korta föredrag som på olika sätt belyser hur bilden av det förflutna skapas och används inom och utanför vetenskapen; vi utforskar alltifrån människosyn, stereotyper, missuppfattningar och myter, till populärkultur, ideologi och politik. Kl. 13.00 – 15.30, Sandgatan 1 (Stora salen, vån 2) Fritt inträde och gratis kaffe med kaka Bokbord – Fynda bland institutionens publikationer Kl. 13.00: Fredrik Ekengren, Vetenskapen går på bio – arkeologi och pseudovetenskap i science fiction-filmKl. 13.30: Sarah Moyneur, Meet the Flintstones – stereotypes of Stone Age peopleKl. 14.00 – 14.30: Kaffe & kakaKl. 14.30: Kristina Jennbert, Vikingar – migranter, terrorister eller riskkapitalister?Kl. 15.00: Melissa Isla Venegas & Stella Macheridis, Symboler som talar – faror och missbruk av arkeologiHjärtligt välkommen!Fakta ArkeologidagenArkeologidagen arrangeras återkommande varje år den sista söndagen i augusti på initiativ av Riksantikvarieämbetet som också samordnar dagen. Inbjudan att delta skickas bland annat till länsstyrelser, länsmuseer, universitet, högskolor, arkeologiska föreningar och företag runt om i Sverige. På Arkeologidagen ordnas en mängd olika aktiviteter som låter oss upptäcka vår förhistoria och lära oss mer om arkeologins arbetssätt och dess spännande upptäckter. Mer information och alla evenemang finner du på <link http: www.raa.se arkeologidagen>www.raa.se/arkeologidagen.