Latin: Antik prosa och poesi
Kursen ger fördjupade kunskaper om antik latinsk prosa och poesi genom läsning av representativa texter i kommenterade utgåvor. Dessutom ingår fördjupning i filologisk teori och metod.
Filtyp
Kursen ger fördjupade kunskaper om antik latinsk prosa och poesi genom läsning av representativa texter i kommenterade utgåvor. Dessutom ingår fördjupning i filologisk teori och metod.
I kursen ges fördjupade kunskaper om medeltida och nylatinsk prosa och poesi genom läsning av representativa texter i kommenterade utgåvor. Dessutom ingår fördjupning i filologisk teori och metod med särskild tillämpning på medeltida och nylatinsk litteratur med en kort introduktion i paleografi.
I kursen ges en bred introduktion till ämnet lingvistik, så att den studerande skall kunna orientera sig inom ämnet, definiera och använda dess terminologi och veta i stort vilka frågeställningar och tillvägagångssätt som är relevanta för lingvistisk forskning. Den studerande får bekanta sig med lingvistikens verktygslåda och träna sig på några grundläggande lingvistiska analysmetoder. Den studer
Fortsättningskursen i lingvistik ges varje vårtermin. Den innehåller fördjupningar inom några centrala delar av lingvistik, och målet är att du ska kunna inta en självständig hållning till lingvistisk teoribildning och kunna följa och bedöma olika teorier på empirisk grund. Fokus är på de mest centrala delarna av fonetik (hur talet produceras och uppfattas, olika språkljud, intonation, betoning os
I kursen ges en översikt över språken i världen, vilka språkfamiljer de tillhör och var de talas. I kursen tas också upp vad som är gemensamt för de mänskliga språken och på vilka sätt de kan skilja sig från varandra, t.ex. inom grammatiken och ljudsystemet. I kursen behandlas olika faktorer som kan orsaka likheter mellan språk, exempelvis släktskap, lån, areala drag och universal
Denna kurs ger en bred introduktion till lingvistik. Genom teoretiska såväl som praktiska moment behandlas olika sidor av språket: fonologi, morfologi, syntax, semantik och pragmatik, samt hur de samverkar. Därutöver behandlas ett urval språkliga tillämpningsområden, till exempel socio-, psyko-, och neurolingvistik samt språkinlärning, språkbearbetning och språkförändring. Under kurs
Kursen behandlar bland annat talapparatens uppbyggnad och hur språkljud bildas där samt hur talaren kontrollerar språkljudens ljudstyrka, tonhöjd och alla deras övriga egenskaper - dvs de som används för att särskilja alla språkljudstyper som ett språk förfogar över. Därutöver behandlas de fonologiska principerna om hur ljud fördelas och hanteras i språk. Övningar ges dels i att
Kursen behandlar språkligt beteende (tal, skrift och gest), produktions-, perceptions- och förståelseprocesserna, samt inlärning. Kursen syftar till att ge ökade insikter om språkinlärningsprocessen och hur naturligt språk bearbetas av språkbrukare, vid såväl produktion som perception. Således behandlar den bland annat små barns tillägnande av sitt förstaspråk och äldre barns och vu
I kursen ges en bred introduktion till ämnet lingvistik, så att den studerande ska kunna orientera sig inom ämnet, definiera och använda dess terminologi och ha kunskap om vilka frågeställningar och tillvägagångssätt som är relevanta för lingvistisk forskning. Den studerande får bekanta sig med lingvistikens verktygslåda och träna sig på några grundläggande lingvistiska analysmetode
Kursen behandlar grundläggande begrepp i semantik och pragmatik. Olika traditioner belyses både teoretiskt och genom problemorienterade övningar. Bland dessa traditioner kan nämnas strukturell-typologisk semantik, logisk semantik, kognitiv semantik och pragmatisk betydelseteori. Huvudsakligen filosofiska problemställningar kommer även att diskuteras: Vad är betydelse? Vad är relationen mellan betyThe course gives a basic understanding of concepts within the field of semantics and pragmatics. Various traditions are illuminated, both theoretically and through the execution of problem-based exercises. Among these traditions are structural-typological semantics, logical semantics, cognitive semantics, and theories of pragmatic meaning. Central philosophical issues will be discussed: What is me
Kursen innehåller fördjupningar inom centrala delar av fonetiken, såsom talets akustik och dess samband med talets produktion och perception. Genom laborativa moment ska insyn i hur akustiska framställningar görs och deras tolkningar ingå i kursen. Fokus är på både, segmentella och prosodiska egenskaper av det talade språket. Därutöver länkas fonetisk teori till en del av fonetikens historia. MIn this course the student will systematically get acquainted with basic concepts of speech acoustics, such as frequency, resonance, filtering, tones and formants, using different sound illustrations. In laboratory exercises the student will get an illustration about various acoustic and perceptual aspects of sound and train skills in the ability to interpret sound spectrograms. Students will fa
Kursen innehåller dels en typologisk översikt över hur vissa typer av grammatiska konstruktioner realiseras i olika språk, dels en introduktion till olika sätt att förklara denna variation, samt hur dessa förklaringsmodeller utvecklats historiskt. Kursinnehållet är i stort fenomenbaserat och grundat i empiriska observationer. Bland delämnen som behandlas i detalj finns exempelvis: relativiseringIn this course the student will get to know a wide variety of strategies by means of which different languages deal with the same communicative needs (e.g. question formation, relativization, distinguishing subject and object, mapping semantic roles to grammar). The student will also learn how to use an understanding of processing and economy to explain how these strategies work, and why some are
Kursen introducerar allmänna egenskaper som kännetecknar möjliga ljudsystem i mänskliga språk. Den behandlar principer som styr fonologiska representationer, t.ex. segmentell och tonal ljudkategorisering, lexikal kontrast och restriktioner på ljudföljder, rytm och frasering. Data från olika språk används för att illustrera hur ljudstruktur representeras fonologiskt. Kursen behandlar också fonologIn this course the student will get introduced to general principles and parameters which characterise feasible phonetic systems in human languages. Principles which control phonological representations such as sound categorisation, lexical contrast and restrictions on phonetic sound sequences are studied. The student will also discover principles which are responsible for the formation of phono
Kursen behandlar djupgående hur tal bildas och förnims. Talapparatens muskler och deras roll för talgesterna behandlas, liksom aerodynamikens grunder. Talgesterna (talmotoriken) och deras aerodynamiska och akustiska konsekvenser utreds, liksom talets motoriska och sensoriska neurofysiologi. Artikulatoriska metoder tas upp. Dessutom ges en översikt över aktuella teorier och centrala begrepp inom arThe aim of the course is to provide in-depth knowledge on how speech is generated and perceived. The muscles of the speech apparatus and their role in speech gestures are studied, as well as the basics of aerodynamics. Speech gestures (speech motorics) and their aerodynamic and acoustic consequences are studied, as are the motoric and sensory neurophysiology of speech. Articulatory methods are dea
Denna kurs introducerar lingvistikstudenten i forskningsmetodik och metodologiska frågor, och förbereder för uppsatsarbete på fördjupningsnivå. Kursen behandlar metodologiska frågor såsom att formulera frågeställningar, skillnaden mellan kvantitativa och kvalitativa metoder, induktiva och deduktiva metoder, och forskningsetiska frågor. Under kursen får du praktisk träning i några vanliga lingvistiThis course introduces the linguistic student to research methods and methodological issues, and prepares the student for writing an essay on B.A. level. The course includes methodological issues such as formulating research questions, the difference between quantitative and qualitative methods, inductive and deductive methods, and ethical questions. During the course, you will practice some commo
Denna kurs ger grundläggande kunskaper i området psykolingvistik, vilket omfattar språkprocessning och språkinlärning. Målet är att du ska fördjupa dina kunskaper om teorier om hur vi producerar, uppfattar och förstår språk ur både ett psyko- och neurolingvistiskt perspektiv, och dessutom ökad kunskap om första- och andraspråksinlärning. Kursen innehåller även laborativa moment, där du tränas i nåThis course offers basic knowledge of the area psycholinguistics, which covers language processing and language acquisition. The goal is that you should deepen your knowledge in theories of how we produce, perceive and understand language from a psycho- and neurolinguistics perspective, and in addition increase your knowledge about first and second language acquisition. The course also incorporate
I kandidatkursen i Fonetik får du möjlighet att bredda och fördjupa din kunskap inom lingvistisk forskning, med speciellt fokus på produktion och perception av tal. Utöver detta skriver du en självständig kandidatuppsats (på engelska eller svenska) och försvarar denna uppsats vid ventilering. Uppsatsen behandlar ett ämne som bestäms i samråd med kursledare och handledare, och som kan fal
Språkforskningen har hittills huvudsakligen betraktat tal och skrift som sina huvuddomän. Men språkbrukare använder inte bara tal för att uttrycka sig utan också meningsfulla handrörelser kallade gester. Dessutom använder döva språkbrukare teckenspråk som produceras och uppfattas enbart i den visuospatiala modaliteten. Den här kursen ger en tvärvetenskaplig introduktion till forskning om kroppens Most research on language takes speech as the main domain of investigation. However, speakers use not only speech but also meaningful (hand) movements called ‘gestures' when they speak. Furthermore, deaf communities use sign languages that are produced and perceived only in the visual-spatial modality. This course aims to give an interdisciplinary and state of the art overview of the role of the b
Inom psykolingvistiken testas olika teorier om språkproduktion, språkperception och språkinlärning, med hjälp av olika metoder, exempelvis, reaktionstidsexperiment, mätning av hjärnaktivitet, analys av felsägningar, korpusanalys, osv. Kursen ger en introduktion till dessa teorier och metoder. Vidare studeras de faktorer som spelar en roll i språkförståelse, språkproduktion, och inlärning av vårt mPsycholinguistics deals with the empirical testing of various theories of language production, perception and acquisition. The course offers an introduction to several experimental methods, including reaction time experiments, measurements of neural activity, error analysis and corpus analysis. Various factors affecting language comprehension and production, as well as both first and second langua
The course deals with one of the most multifaceted aspects of linguistic research: the uncovering of new language data by means of linguistic fieldwork. It gives an introduction to (1) purposes and aims of linguistic fieldwork, e.g. hypothesis-testing, linguistic description, language documentation; (2) methodologies and data types involved, e.g. conventional elicitation, stimulus-based elicitatio