Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 540404 sökträffar

Digital examination med hjälp av Studio

Det här är ett exempel på hur det kan se ut när en student på Musikhögskolan gör en videoinlämning på en uppgift i en kurs. Foto: Josh Sorenson från Unsplash.com. I videon nedan visar och berättar jag hur det ser ut i Speedgradern när en student lämnat in en video och får återkoppling via Studios kommentarsfunktion.  Tydliga instruktioner för uppladdning i Studio Det första vi gjorde var att vi sk

https://www.education.lu.se/artikel/digital-examination-med-hjalp-av-studio - 2025-08-21

Så här gjorde vi - tentor med kameraövervakning i Zoom

Under pandemin, då de allra flesta studenter behövde tentera på distans fanns det många lärare som ville ersätta övervakningen i sal med kameraövervakning via Zoom. Det kanske bara behövs i undantagsfall i fortsättningen och det finns många olika sätt att hantera detta på, men nedan skriver Karin Bergman från Nationalekonomi om hur de gjorde. Foto: Patrick on Unsplash Vi har använt Zoom-övervaknin

https://www.education.lu.se/artikel/sa-har-gjorde-vi-tentor-med-kameraovervakning-i-zoom - 2025-08-21

Vikten av förlängd skrivtid

Som svenskt lärosäte behöver Lunds universitet se till så att studenter med funktionsnedsättning kommer i jämförbar situation med andra studenter. Du som är kursansvarig eller examinator kan behöva göra justeringar för att undervisningen och examinationen ska vara tillgänglig för studenter som har en funktionsnedsättning. Photo by Lukas Blazek on Unsplash En del studenter har en funktionsnedsättni

https://www.education.lu.se/artikel/vikten-av-forlangd-skrivtid - 2025-08-21

Muntlig tenta via Zoom

På en masterkurs i handelsteori där ordinarie tentamen genomfördes skriftligt i sal innan pandemin slog till, genomfördes omtentamen och uppsamlingstentamen muntligt i Zoom. Photo by ThisisEngineering RAEng on Unsplash Kursen hade ca 20 studenter och för att efterlikna salstentamens utformning utfördes den tentamen i två delar. Studenterna fick olika starttider för tentamen, och i den första delen

https://www.education.lu.se/artikel/muntlig-tenta-zoom - 2025-08-21

Att skapa förutsättningar för att undvika fusk

På ekonomihögskolan utbildar Peter Jochumzen studenter i kurser kring matematik och mikroekonomi. Han menar att det finns stora utmaningar i kring hur man hanterar fusk där studenternas kunskap inte kan testas genom exempelvis uppsatser.  Peter skriver: I min mening  är den största utmaningen med hemtentamen att förhindra fusk. Särskilt gäller detta situationer då man vill utvärdera enskilda stude

https://www.education.lu.se/artikel/att-skapa-forutsattningar-att-undvika-fusk - 2025-08-21

Låt studenterna ta del av varandras arbeten!

Hur kan studenterna se varandras arbete? Det finns inget rätt eller fel, skriver Sahar Valizadeh, bara olika strategier! Foto från John Schnobrich (Unsplash)  Vill du att dina studenter ska kunna se varandras arbeten? Av Sahar Valizadeh Det är många som frågar om hur man ska gå tillväga för att studenter ska kunna ta del av varandras arbeten. Ibland är det för att kursens upplägg går ut på att stu

https://www.education.lu.se/artikel/lat-studenterna-ta-del-av-varandras-arbeten - 2025-08-21

Guider för studenter av studenter

Visste du att det finns en ny guide för studenter av studenter om Lunds universitets vanligaste digitala verktyg? Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash Det är ju inte den digitala lärmiljön som ska utmana våra studenter utan snarare ämnet. Ibland har dina studenter trots allt frågor kring hur man hanterar olika funktioner i någon av de verktyg som ingår i den digitala lärmiljön. Det kan då vara bra fö

https://www.education.lu.se/artikel/guider-studenter-av-studenter - 2025-08-21

Använd universitetets alla resurser

Ett av de enklaste sätten att få till variation i undervisningen är att dra nytta av de olika resurser som finns inom universitetet. Foto: Quino Al via Unsplash Många lärare vill få större variation och mer interaktivitet i sin undervisning, men har kanske inte tiden som krävs för att arbeta om kursupplägg eller lära sig nya verktyg. Utöver att ta del av de tips och tricks som finns på education.l

https://www.education.lu.se/artikel/anvand-universitetets-alla-resurser - 2025-08-21

Gör inspelade föreläsningar mer engagerande med kringmaterial

Variation i undervisningen är en nyckel till att få till en levande och engagerande kurs. En del i denna variation är den förinspelade videoföreläsningen och kringmaterial till den. Foto: Priscilla Du Preez På avdelningen för konsthistoria och visuella studier finns Björn Fritz som aktivt arbetar för att hitta nya sätt att få sina studenter engagerade. Nedan ger han exempel på hur han med hjälp av

https://www.education.lu.se/artikel/gor-inspelade-forelasningar-mer-engagerande-med-kringmaterial - 2025-08-21

Exkursioner på distans

Hur gör man ett inspelat besök på ett museum, i en samling eller i en annan miljö? Med inspelade exkursioner kan man besöka platser som studenterna inte kan ta sig till (om de t.ex. är för långt bort eller inte tar emot studentgrupper). Man kan också tänka sig att studenterna gör exkursionen på egen hand på egen vald tidpunkt, men med en filmad visning som stöd för besöket. Foto: Lizzie George via

https://www.education.lu.se/artikel/exkursioner-pa-distans - 2025-08-21

Grupparbeten online

Grupparbeten är ett vanligt inslag i många kurser på universitetet, och de kräver alltid att studenterna tar ett stort ansvar för sitt eget lärande. Att dela ut grupparbeten när undervisningen sker på distans, och studenterna kanske inte har möjlighet att träffas som vanligt innebär att förutsättningarna förändras. Foto: Marvin Meyer via Unsplash Många av de saker som bidrar till fungerade gruppar

https://www.education.lu.se/artikel/grupparbeten-online - 2025-08-21

Interaktivitet i Zoom

Som många andra har jag upplevt att Zoom-föreläsningar lätt känns ”platta” och att det är svårt att veta om man har studenterna med sig. För att göra något åt detta har jag testat olika sätt att aktivera studenterna under föreläsningarna i Zoom. Foto: Celpax via Unsplash Bi-kupor med hjälp av breakout-rum  På salsföreläsningar har jag ofta bett studenterna att diskutera något i smågrupper. För att

https://www.education.lu.se/artikel/interaktivitet-i-zoom - 2025-08-21

Digitala responsmöten – några råd om kamratrespons

Foto: Mimi Thian I alla kurser där studenter arbetar en längre stund med en skriftlig eller muntlig uppgift tycker jag att det passar att låta studenterna ge varandra respons. Responsmöten går utmärkt att genomföra digitalt – det finns till och med många fördelar med det framför att träffas fysiskt eftersom det ofta är lättare att skapa struktur och effektivitet digitalt. Dessutom är break-out-rum

https://www.education.lu.se/artikel/digitala-responsmoten-nagra-rad-om-kamratrespons - 2025-08-21

Håll en frågestund online!

När studenterna kommer till oss på Campus så är det inte bara för att gå på föreläsningar, de lär också känna miljön här, sina kursare och oss lärare. En del av att bli till det man studerar sker i detta utbyte mellan föreläsningar, övningar och tentor. Den delen är inte helt enkel att skapa om man istället undervisar på distans. Även när undervisningen sker live på Zoom så saknas det där sociala

https://www.education.lu.se/artikel/hall-en-fragestund-online - 2025-08-21

10 tips för bättre Zoom-föreläsningar

Hur får du din Zoom-föreläsning att fungera optimalt? Foto: ConvertKit via Unsplash Se till att du hörs tydligt, använd en extern mikrofon och kolla gärna i förväg att den fungerar som den ska.  Se till att du syns bra, om du har naturligt ljus i rummet bör det komma framifrån och inte bakifrån.  Kameran ska helst vara i ögonhöjd, för att undvika att du tittar ner på din publik.  Bakgrunden får gä

https://www.education.lu.se/artikel/10-tips-battre-zoom-forelasningar - 2025-08-21

Interaktivitet och känsla av sammanhang

Omställningen till digital undervisning har tvingat universitetslärare att visa prov på en imponerande uppfinningsrikedom och flexibilitet i sin undervisning. Samtidigt har många studenter lidit under omställningen och en av anledningarna till detta är att den digitala undervisningen upplevs vara enformig och att det är svårt att känna den känsla av sammanhang som är så viktig för inlärningen. Här

https://www.education.lu.se/artikel/interaktivitet-och-kansla-av-sammanhang - 2025-08-21

Tvärgrupper – ett sätt att få studenterna att orka vara aktiva i Zoom

Den som själv är aktiv lär sig mer än den som bara lyssnar på andra. Därför jobbar jag mycket med tvärgrupper på olika sätt i min undervisning. Grundidén är att alla studenter ska få möjlighet att prata mycket samtidigt som de blir motiverade att själva ta ansvar för samtalet och därmed för sitt eget lärande. Foto: Leon via Unsplash Arbetet med tvärgrupper kan se ut på olika sätt men innehåller al

https://www.education.lu.se/artikel/tvargrupper-ett-satt-att-fa-studenterna-att-orka-vara-aktiva-i-zoom - 2025-08-21

Stötta dina Zoom-trötta studenter

Det går inte att förutsätta att alla studenter har en bra studieteknik när de börjar på universitetet eller för den delen efter att de kommit några år in i studierna. För många innebär universitetet helt nya förväntningar på eget ansvar för arbetsmiljö och motivation. Nu ställer dessutom bytet till digital undervisning ännu högre krav på rutiner och eget engagemang. Vår nya studieteknik-sida för s

https://www.education.lu.se/artikel/stotta-dina-zoom-trotta-studenter - 2025-08-21

Quizzar och förlängd skrivtid

Ingen vill hamna i situationen att ens studenter med förlängd skrivtid inte får den tid en har planerat för dem. Att tentamen stängs ner för dem trots att en har försökt tänka på allt, har gjort alla inställningar som behövs. När man använder quizzar som examinationsform finns det i Canvas en inställning som trumfar, slår ut, en annan inställning. Foto: Luke Chesser via Unsplash.com Tiden som trum

https://www.education.lu.se/artikel/quizzar-och-forlangd-skrivtid - 2025-08-21

Using Virtual Labs to Teach Reaction Engineering

Reaction Engineering introduces third-year chemical engineering students at Lund University to the principles of reactor analysis, sizing, and design. Like other similar courses, it was traditionally taught with a heavy emphasis on theory and the derivation of mathematical equations. Students completed numerous exercises but rarely developed an intuitive understanding of the combined effects of ph

https://www.education.lu.se/artikel/using-virtual-labs-teach-reaction-engineering - 2025-08-21