Stipendium till Mikael Larsson

Publicerad den 20 juni 2018

Mikael Larsson tilldelades i veckan ett stipendium från Nils Karlebys Stiftelse för Skånsk Kultur och Historia för sin forskning om odling av olika växtslag och trädgårdsodling i och runt Uppåkra under järnåldern, Stipendieutdelningen ägde rum den 18 juni på Fredriksdals museer och trädgårdar, Helsingborg.

Mikael Larsson disputerade i arkeologi år 2015 med avhandlingen Agrarian Plant Economy at Uppåkra and the Surrounding Area. Archeobotanical studies of an Iron Age Regional Center. Avhandlingen behandlade arkeobotaniskt material från Uppåkra i Skåne samt ett antal andra samtida järnåldersboplatser i Uppåkras omland. Avhandlingen diskuterar relationer mellan de olika boplatserna utifrån odling av olika växtslag och diskuterar förekomsten av trädgårdsodling som ett närmast urbant inslag i Uppåkra redan under järnålder. Det senare är helt ny kunskap kring järnålderns samhälle i Norden. Avhandlingen tydliggör därmed Uppåkras roll som innovationscentrum även inom det agrara fältet. Avhandlingen bidrar dessutom till att använda studier av arkeobotaniskt material och metod i en allmän arkeologisk diskussion kring landskapsutnyttjande och organiseringen av odling under järnålder.  Efter disputationen har Mikael Larsson fortsatt sina arkeobotaniska studier av material från Uppåkra, nu finansierade via ett anslag från Crafoordska stiftelsen.