Hedersdoktor i Arkeologi vid Humanistiska fakulteten 2014

Publicerad den 22 maj 2014

Ulla Lund Hansen föreläser om Romertidsarkæologi - erindringer og perspektiver, onsdagen den 4 juni kl 10.15 i Lilla Salen, Archaeologicum, Sandgatan 1.

Lektor emerita Ulla Lund Hansen vid Saxo-institutet, Köpenhamns universitet har utnämnts till Hedersdoktor i Arkeologi vid den humanistiska fakulteten, Lunds universitet. Hennes forskning om den romerska järnålderns materiella kultur och om kulturmöten under romersk tid har betytt mycket för arkeologin i Lund och den är internationellt mycket välkänd. Ulla Lund Hansens vetenskapliga gärning har skapat en stabil grund för den kronologi som lundaarkeologerna tillämpar, och den har betytt mycket för kollegernas tolkningar av handel, hantverk, migration och makt under det första årtusendet e. Kr. i Skandinavien och det kontinentala Europa. Ulla Lund Hansen har under många år varit en viktig och initiativtagande person i arkeologiska samarbetsprojekt mellan Lunds och Köpenhamns universitet. Hennes arkeologiska perspektiv och hennes goda förmåga till att skapa det goda samtalet inspirerar till frågor som på olika sätt berör kulturmöten.