Danske arkeologen Jens Vellev har utsetts till hedersdoktor 2016 av Humanistiska fakulteten.

Publicerad den 13 januari 2016

Jens Vellev är universitetslektor i medeltids- och renässansarkeologi vid Aarhus Universitet. Vellev är en av Europas ledande forskare och förmedlare inom fältet medeltidsarkeologi/historisk arkeologi, och hela hans verk har präglats av bredd, idérikedom och ett unikt entreprenörskap av stor betydelse för forskare i Lund och på många andra platser.

Jens Vellev har genom årtionden varit en generös inspiratör för arkeologer i såväl forskning som förmedling, och han har genom sina många initiativ öppnat upp för studenter, doktorander och kolleger att gräva ut, forska och inte minst publicera.
Vellev är känd som initiativtagare, ägare och huvudredaktör för den ansedda tidskriften ”Hikuin” och förlaget Hikuin som startades 1974. Vellev var även en av initiativtagarna när ämnet medeltidsarkeologi etablerades vid Aarhus Universitet i Danmark 1972. Han medverkade senare till att ämnet breddades så att det från 2006 kom att inkludera renässansen. Jens Vellev tog initiativ till de nordiska kyrkoarkeologiska symposierna med start 1981, till ”Medeltidsåret 1999” och även till ”Renässansåret 2006”. Jens Vellev har bedrivit en omfattande kulturhistorisk forskning med fokus på medeltidens och renässansens byggnader, föremål och teknik, vilket har kommit till uttryck i en lång rad artiklar och böcker om t ex Viborg domkyrka, Asmild klosterkyrka, gravar, klockgjutning, brobyggande, järnproduktion (utgrävning vid Järnmöllan i Halland), saltproduktion (vilket ledde till rekonstruktion av salthyddor på Läsö och till invigning av ett Saltcenter i Mariager) och tidigt pappersbruk på Ven och andra platser. De senaste åren har Jens Vellevs forskning kring astronomen Tycho Brahe och hans observatorium, slott och pappersmölla på Ven rönt mycket uppmärksamhet. Under stor mediebevakning och efter många års strävan kunde Vellev leda en internationell forskargrupp vid öppningen av Tycho Brahes grav i Prag i Tjeckien 2010. Syftet var att undersöka de fysiska kvarlevorna för att få klarhet om Tycho Brahes hälsa samt dödsorsak. Undersökningen har presenterats i TV-program på DR2 och även i SVT Vetenskapens värld 2013 samt andra fora.