Course
Course 30 credits • ARKH02
Study period:
autumn semester 2010
Type of studies:
full time,
day
Study period:
2010-08-30 – 2011-01-14
Language of instruction:
Swedish
Application code:
LU-30301
- Syllabus
- Syllabus (in Swedish)
- Exkursion Starigard-Lübeck-Wismar
- Skåne litteratur
- Carelli 1996 artikel
- Holtorf essay
Information on included parts
- Projekt i historisk arkeologi , 10 credits Redan vid det första mötet kommer projektarbetet att presenteras och arbetet påbörjas omedelbart. Det är viktigt att vara på plats på introduktionen. Ni delas upp i grupper och tilldelas var sitt kvarter i Lund. Ni ska göra en total kulturhistorisk utredningav dessa kvarter - från stenålder till nutid Vad har funnits och vad är bevaransvärt. Ni får hjälp att orientera er i stadens arkivväsende men sedan gäller det att hitta rätt på egen hand. En litteraturlista omfattande cirka 1300 sid och källhänvisningar ska finnas i rapporten. Mitt kursbibliotek hänvisar er till litteratur som hjälper er forskningsmetodiskt. En individuell muntlig examination ger en individuell betygssättning.
-
Europa och världen
,
10 credits
Målsättningen med delkursen är att ni efter avslutade studier ska kunna redogöra för ett historisk arkeologiskt perspektiv på den politiska och kulturella utvecklingen i Europa, variationer inom kontinenten och kontakterna med omvärlden. Med denna kunskapsbas som grund skall ni diskutera och ta ställning till det europeiska kulturarvet utifrån ett historiskt och socialt perspektiv.
Undervisningen genomförs som föreläsningar och diskussionsseminarier. Det förutsätts att ni läser den litteratur som behandlar ämnet inför seminarierna för ett aktivt deltagande. Examinationen kommer att genomföras som en essä. Ni kommer att ha tio dagar på er för att besvara en större övergripande fråga.
Innehållet på delkursen disponeras geografiskt och tematiskt kring politik och kultur, i viss mån ekonomi. Tyngdpunkten ligger på de materiella uttrycken i form av arkeologiska lämningar och monument, men också ikonografi och texter. Europa är centralområdet, men utblickar mot den övriga världen ingår.
Den första föreläsningstillfällena behandlar europabegreppets kulturella och materiella innehåll, visar på gemensamma drag och bryter därefter ner detta till regioner. Den andra föreläsningen behandlar grunderna för studiet av etnicitet och kulturell identitet. Denna form av social kategorisering har dels haft en sammanhållande funktion i äldre samhällen och dels bestämt forskningens perspektiv. Dessutom kommer jag att visa regionala särdrag i skilda områden som har olika kulturell bakgrund. Iberiska halvön, södra Italien, Bysans och östra Europa hade olikartade förutsättningar beroende på varierande historiska processer. Den europeiska expansionen till Nya Världen kommer att omfatta mötet med Nordamerikas indiankulturer och omvandlingen av europeiska kulturella mönster i en ny livsmiljö.
Vid två tillfällen summerar vi gemensamt föreläsningarna med tillhörande litteratur i diskussionsseminarier. Vid det första behandlar vi europabegreppet, regionernas mångsidighet och interaktion samt det materiella uttryck för grupper som vi finner i kulturell identitet. Vid det andra diskussionstillfället är det Nya världen och orsakerna till den europeiska expansionen och dess effekter som kommer att diskuteras. Som en genomgående uppgift finns reflektionen över vad det europeiska kulturarvet består av och hur det har vuxit fram. Genom en medveten process har vissa historiska skeenden integrerats medan andra utesluts i hanteringen av det förflutna.
För att kunna göra ett så pass stort område som Europa och en så lång period som 800 till 1700 greppbart har jag valt att fokusera på några fält. Politisk struktur, agrara näringar, interregional handel och urbanitet samt kulturmöten ska ingå i delkursens samtliga regionala översikter. - Uppsats , 10 credits "Den historiska arkeologen skriver - Skåne i medeltiden": Kursen ger en teoretisk och metodisk fördjupning kring temat Skåne i medeltiden. Studenten formulerar i samråd med läraren ett eget problemfält att studera och skriva om. Kursens röda tråd är att lära att skriva en artikel till en vetenskaplig tidskrift, t ex ett temanummer av Fornvännen om Skåne. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och individuell handledning. Det finns ingen fast litteraturlista, utan enbart tips till litteratur.